Slimme kennisoplossingen met AI

In een wereld waarin technologie en informatie exponentieel groeien is het belangrijk om kennis binnen de organisatie te borgen, delen en benutten. Wij helpen industriële bedrijven met het toepassen van kunstmatige intelligentie (AI) om essentiële informatie over veiligheidsprocedures, werkwijzes en andere bedrijfsprocessen te verzamelen, analyseren en standaardiseren.
Onze aanpak combineert AI-technologie met menselijke expertise, zodat medewerkers efficiënter kunnen werken en zowel huidige als nieuwe medewerkers beter worden getraind.

Hoe Kennisfabriq werkt

Kennisfabriq onderzoekt de mogelijkheden van AI-systemen om informatie te verwerken uit diverse bronnen, zoals: handleidingen, instructies, notities, verslagen van medewerkers. Deze technologie moet informatie bundelen en kennis van verschillende medewerkers samen te brengen. Dit helpt bij het:

  • borgen van kennis: zorgen dat essentiële informatie niet verloren gaat wanneer medewerkers vertrekken;
  • delen van kennis: makkelijk toegang bieden tot waardevolle informatie voor iedereen in de organisatie;
  • standaardiseren van informatie: eenduidige werkwijzen en procedures opstellen voor meer consistentie;
  • analyseren van informatie: hiaten of verouderde gegevens opsporen en verbeteren.

De beoogde werkwijze uitgelegd in vier stappen:

Stap 1. Verzamelen van informatie uit diverse bronnen

In elke organisatie is informatie verspreid over verschillende bronnen. Dit kan leiden tot inefficiëntie en kennisverlies. we willen informatie uit deze bronnen halen, bijvoorbeeld:

  • digitale documenten: handleidingen, protocollen en rapporten;
  • papieren bronnen: gescande documenten worden automatisch gelezen via optische tekenherkenning (OCR);
  • ongeorganiseerde data: notities, e-mails en ongestructureerde tekst;
  • menselijke kennis: interviews, feedback en ervaringen van medewerkers.

De te ontwikkelen technologie moet al deze gegevens integreren in één centraal platform, zodat ze eenvoudig toegankelijk zijn voor verdere analyse.

Stap 2. Analyseren en structureren van data

Eenmaal verzameld, wordt de informatie geanalyseerd en gestructureerd met behulp van natuurlijke taalverwerking (NLP) en machine learning. Dit proces omvat:

  • clusteren van gerelateerde informatie: handleidingen, protocollen en notities over een specifiek onderwerp worden samengevoegd;
  • detecteren van patronen en hiaten: AI identificeert overlappende of tegenstrijdige informatie en signaleert ontbrekende gegevens;
  • classificatie en tagging: elke bron wordt automatisch geclassificeerd op onderwerp, belang en relevantie.

Hierdoor ontstaat een helder overzicht van de beschikbare kennis, gesorteerd op thema of toepassing.

Stap 3. Verrijken en samenbrengen van medewerkerskennis

Een van de unieke voordelen van deze aanpak is het vermogen om de kennis en inzichten van medewerkers te benutten. Dit doen we door:

  • kennisdelingstools: medewerkers aanmoedigen om hun kennis en ervaringen te delen via gestructureerde inputformulieren of vragenlijsten;
  • collaboratieve input: AI vergelijkt gedeelde informatie en verbindt inzichten van verschillende medewerkers met elkaar;
  • kennisdatabanken: de verzamelde gegevens worden omgezet in kennisdatabanken die continu worden aangevuld;
  • Publisher: templates ontwikkelen om deze kennis te publiceren in de vorm van online cursussen, handleidingen, kennisbankartikelen en procedures.

Zo combineren we theoretische kennis uit handleidingen met de praktische ervaring van uw medewerkers, waardoor een compleet en bruikbaar kennisprofiel ontstaat.

Stap 4. Continu verbeteren met feedbackloops

we willen het systeem dusdanig dynamisch maken dat het dankzij feedbackloops voortduren wordt bijgewerkt, met:

  • automatische updates: nieuwe informatie wordt direct geanalyseerd en verwerkt;
  • menselijke correcties: gebruikers kunnen fouten of onduidelijkheden melden, waardoor het systeem steeds nauwkeuriger wordt;
  • versiebeheer: Onze technologie houdt bij welke informatie is aangepast of verouderd, zodat alleen actuele data wordt gedeeld.

Voordelen voor de organisatie

Op deze wijze halen we het maximale uit de bestaande kennis binnen een organisatie. Dit kan weer ingezet worden voor verbeterde training: nieuwe medewerkers leren sneller en efficiënter, hogere veiligheid: actuele en eenduidige veiligheidsprocedures verminderen risico’s. Ook werkt de organisatie dan aan continuïteit: bedrijfskennis blijft behouden, zelfs bij personeelswisselingen en levert het tijdwinst op: minder tijd kwijt aan het zoeken naar de juiste informatie.

Menselijke Expertise Blijft Essentieel

Hoewel AI krachtige inzichten biedt, blijft menselijke controle onmisbaar. Daarom ontwerpen we systemen om samen te werken met experts: AI ondersteunt, maar de mens houdt toezicht en neemt de eindbeslissingen. Op deze wijze borgt u dat de informatie niet alleen accuraat, maar ook praktisch toepasbaar is.

Veiligheid staat voorop

Fabrieksinformatie is bedrijfsgevoelig. De beoogde oplossingen moeten veilig binnen eigen systemen kunnen werken, zonder dat vertrouwelijke gegevens naar externe clouds wordt verzonden.

Een kennisomgeving voor de toekomst

Door deze combinatie van geavanceerde technologie en menselijke samenwerking wil Kennisfabriq een krachtige kennisomgeving ontwikkelen. Niet alleen wordt informatie toegankelijker en betrouwbaarder, maar de kennis binnen een organisatie groeit en wordt continu verbeterd.